Thursday 18 September 2014

Bersama Dr. Azizan Osman


Dr. Azizan Osman -  Pakar Pemasaran No.1 Asia

Dah lama sebenarnya aku berhasrat nak jumpa dengan Pakar Pemasaran no.1 Asia yang sangat popular, Dr. Azizan Osman. Akhirnya pada 7 September lepas hasrat dan impian aku tercapai.

Tapi sebelum itu, banyak yang menghalang aku daripada jumpa mamat yang hebat ni.

Begitu banyak ‘biawak – biawak hidup’ yang selalu ‘nasihat’ aku mengatakan ‘Buat apa jumpa mamat tu? Buang masa je’ atau ‘Membazir je ko bayar duit nak pergi seminar mamat tu. Buat dia jadi lagi kaya adalah’ tak pun ‘Mamat ni penipu la. Tak payah kau pegi la’ dan paling teruk ‘Hati-hati shuk, mamat ni guna ilmu hitam’

Pulok dah?

Tiap kali aku balik kampung Rembau, tiap kali tu juga aku nampak muka dia kat billboard. Tiap kali aku selak surat khabar Metro, mesti aku nampak muka dia lagi. Bahkan tiap pagi aku buka TV9 tengok Nasi Lemak Kopi O pun ada muka mamat ni.

SIAPA DIA NI?

Who actually this guy? He must be somebody. Terdetik hati aku nak jumpa dia. Then kebetulan aku buka web azizanosman.com ada satu seminar percuma yang dia adakan di Wisma MCA, Kuala Lumpur 7 September lepas dan aku pun daftar.


Klinik usahawan Mudahnya berniaga 2014

So tiba hari seminar tu aku pun datang and you know what? Crowd yang datang ke seminar tu melimpah ruah sampai ke luar dewan! That was amazing!


Suasana dalam dewan ketika seminar berlangsung

Dalam hati aku, macam mana boleh ramai gila yang sanggup datang ke sini semata-mata nak dengar seminar? Bukan ke orang tak suka datang seminar ke? Dulu masa di universiti kuliah pun aku selalu ponteng. Kalau datang pon tido. Hahaha.

SEMINAR BERMULA

Banyak sungguh tips, strategi dan rahsia-rahsia yang berkaitan dengan usahawan mamat ni bagi. Memang banyak. Paling utama dia tekankan salah satu ciri-ciri kejayaan seseorang tu terletak pada SIKAP

Sikap suka menyalahkan orang lain, suka bertangguh, dan suka menghiraukan kutukan negatif orang terhadap kita. Tiga perkara ini antara penyebab seseorang tu susah nak mendaki tangga kejayaan. Itu antara yang dikongsikan dalam seminar itu. 

PESANAN DR AZIZAN OSMAN

Aku senaraikan beberapa pesanan dan butiran mutiara kata yang di ambil dari Dr Azizan semasa seminar itu :-

1- Ramai orang gagal dan tak berjaya disebabkan selalu meletakkan apa jua kesalahan pada orang lain. Life is so easy to put blame on others.

2-  Perbezaan antara orang yang berjaya dan gagal terletak pada ciri-ciri berikut: 
      i) Orang berjaya mampu membuat KEPUTUSAN 
      ii) Mereka selalu SERIUS dengan keputusan yang mereka buat
    iii) Orang berjaya selalunya akan memberikan 100% KOMITMEN dalam tindakan yang dilakukan berdasarkan keputusan yang telah dibuat.
     iv) Orang berjaya akan memulakan sesuatu dan akan SELESAIKAN apa yang dah dimulakan sehingga habis.

3- Jika nak hidup kita berubah, jika mahu perniagaan kita berubah, kita sendiri kena berubah dulu. 

4- BERANI buat sesuatu yang belum pernah kita buat, baru akan mendatangkan hasil yang belum pernah kita dapat.

5- How you do anything is how you do everything. Buatlah sesuatu itu dengan bersungguh-sungguh dan bukan sambil lewa sebab ia menggambarkan kesungguhan kita dalam mengejar kejayaan yang sebenar dalam hidup.

Banyak sebenarnya yang dia kongsikan dalam seminar tapi antara banyak-banyak lima perkara itu yang bagi aku amat penting. (Kalau bagi banyak-banyak pun tak diamalkan serupa je tak bagi. Haha)

AKU BUAT KEPUTUSAN

Sebaik habis je seminar percuma itu Dr Azizan ada promote satu seminar Millionaire Marketing Mastery 2014 (MMM 2014) yang mana dalam seminar itu  dia akan mengajar dan membongkar segala rahsia serta tip-tip tentang pemasaran termasuk Intergrated Marketing dan 300 medium marketing yang mana beliau akan 'brainwash' semua peserta yang join seminar itu hingga menjadi seorang yang pakar dalam pemasaran. 

Fuh, aku dah lama tunggu seminar pemasaran macam ni. So aku terus meluru kaunter pendaftaran untuk daftar.

Nanti insyaAllah aku akan ceritakan macam mana aku dan peserta lain 'dikerjakan' dalam seminar tu. Fuh serius aku cakap. Memang dahsyat betul seminar kali ni. Sampaikan lepas aku keluar dari seminar tu otak aku tepu dan ligat berfikir sampai satu tahap makcik jual burger tepi jalan pun aku boleh nampak strategi untuk dia dapatkan income sehari at least RM 2,000 satu hari! Haha.

Yang itu nantilah aku cerita ye.

Wallahua'lam

SHUKRI SAHARI
BANDAR BARU NILAI
23 ZULKAEDAH 1435H
18.09.2014

Artikel yang berkaitan
Korang Kompem Gagal!
3 Strategi Elak Simpanan Bocor
Pokai Di Tengah Bulan?
Hutang Baik vs Hutang Jahat

Foto credit to:
http://facebook.com/azizanosmanofficialpage/
http://rahmanbasri.com/
http://syaisya.com/
http://azizanosman.com.my/blog/

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...