Assalamualaikum...
Adakah korang seorang yang suka menangguh
kerja? Korang selalu buat kerja last minute ? Korang
ada masalah menyelesaikan tugas yang diberikan dalam masa yang ditetapkan?
Ini pengakuan ikhlas aku. Aku pun sebenarnya
termasuk dalam kelompok orang yang SUKA TANGGUH KERJA. Haha.Memang tabiat suka tangguh kerja ni sangat-sangat tidak bagus. Mentor aku pernah berkata:
"Orang yang suka bertangguh ni tak kan berjaya!"
Korang bagaimana? Dah
berjaya ubah tabiat suka tangguh kerja? Kalau korang ada cara bagaimana untuk
mengatasi sikap suka bertangguh ini, kongsikan dengan di ruangan komen di bawah
tu yer.
Meh aku kongsikan dengan satu artikel tentang menangguh kerja ni.
PUNCA KENAPA KITA SUKA TANGGUH
KERJA & CARA BAGAIMANA UNTUK MENGATASINYA
Suka bertangguh, tabiat menangguhkan atau
menunda suatu kerja atau tugasan sehingga saat-saat akhir, boleh menjadi satu
masalah besar dalam kerjaya dan hidup korang. Kesan sampingan sikap ini adalah korang
mungkin terlepas sesuatu atau banyak peluang, waktu kerja jadi tidak menentu,
tekanan atau stres, rasa kecewa dan bersalah. Tulisan ini akan meneliti punca-punca sikap suka bertangguh dan memberi korang beberapa
kaedah praktikal untuk mengatasinya.
Pola perlakuan sikap
suka bertangguh boleh tercetus dalam banyak cara, jadi korang tidak akan selalu
bertangguh kerana sebab-sebab yang sama. Adakalanya korang bertangguh kerana korang
terlalu banyak tugasan yang perlu dilaksanakan, dan penangguhan memberi korang
ruang untuk melarikan diri. Adakalanya pula korang bertangguh kerana rasa penat
dan malas, dan korang sudah tidak boleh lakukan kerja lagi.
Jadi mari kita lihat
pelbagai sebab sikap bertangguh dan cuba mencari jalan yang bijaksana untuk
bertindak balas ke atasnya.
- Punca #1 : Stress atau Tekanan
Apabila korang rasa stres,
tertekan, runsing, atau risau, adalah memang sukar untuk bekerja dengan
produktif. Dalam situasi-situasi tertentu, bertangguh menjadi satu mekanisma
untuk mengekalkan tahap stres atau tekanan korang berada dalam kawalan.
Penyelesaian yang
bijaksana adalah dengan mengurangkan tekanan dalam hidup korang apabila
mungkin, agar korang boleh memberi masa bekerja kerana korang mahu, bukan
kerana korang terpaksa. Satu daripada cara yang paling mudah untuk mengurangkan
stres ialah dengan mengambil lebih sedikit masa untuk bermain.
Dr. Neil Fiore, dalam bukunya The Now Habit mencadangkan memberi masa untuk keseronokan yang dijamin boleh menjadi satu
cara yang efektif untuk mengatasi sikap suka bertangguh.Tentukan
terlebih dahulu blok masa yang korang akan peruntukkan setiap minggu untuk masa
keluarga, hiburan, senaman, aktiviti sosial dan hobi korang. Kemudian jadualkan
masa kerja korang menggunakan blok masa yang masih ada. Ini akan mengurangkan
rasa untuk bertangguh kerana kerja korang tidak akan menceroboh masa lapang korang,
jadi korang tidak perlu untuk menangguhkan kerja demi untuk rehat, relaks dan
menikmati hidup.
Kerja korang
sepatutnya memberi kepuasan dan keseronokan kepada korang, jika korang selalu
bertangguh kerana tidak seronok dengan kerja korang, sehingga menjejaskan masa
depan korang, mungkin korang pertukaran kerjaya boleh menangani masalah korang,
namun berhati-hatilah.
Ilmuwan Islam
memberikan cadangan membahagikan hari kita kepada tiga bahagian iaitu ;
- 1/3
untuk bekerja
- 1/3
untuk beriadah dan rehat
- 1/3
lagi untuk beribadah
Ini serupa dengan
saranan Benjamin Franklin; beliau menasihatkan bahawa strategi optima untuk
produktiviti yang tinggi ialah dengan membahagikan hari korang kepada tiga
bahagian ;
- 1/3
untuk bekerja
- 1/3
untuk bermain
- 1/3
lagi untuk rehat
Berpeganglah bahawa masa
kerja dan masa bermain korang adalah sama pentingnya, agar satu tidak
menceroboh yang lain. Ini akan menjamin masa lapang korang.
Aku sendiri pun
menyedari bahawa diri aku adalah paling produktif dan berkesan apabila aku
memberi masa untuk bermain dan beriadah. Ia membantu aku meluahkan
tekanan/stres yang berlebihan dan lebih lagi menikmati hidup, dan hasil kerja aku
lebih baik apabila aku rasa gembira.
Tempat kerja aku pun
memberi suasana yang mendamaikan, oleh kerana aku suka berada di situ, aku
boleh bekerja sepanjang hari tanpa rasa terlalu tertekan (tekanan memang
sentiasa wujud). Korang pun mesti pernah rasa begini bukan?
- Punca #2 : Terlampau Banyak Kerja
Adakalanya korang ada
terlampau banyak tugasan atau kerja yang perlu korang selesaikan daripada apa
yang korang boleh buat. Ini akan menyebabkan korang rasa terlalu banyak kerja,
terlampau banyak sehingga melimpah-limpah, dan yang peliknya korang akan lebih
berkemungkinan untuk bertangguh apabila korang rasa sudah tidak mampu
melakukannya.
Bayangkannya ianya
seperti otak korang menolak untuk bekerjasama dengan kerja-kerja korang yang
ternanti yang korang tahu memang tidak munasabah. Dalam kes ini, korang perlu
berhenti, menilai semula keutamaan-keutamaan korang, dan permudahkan segala
tugasan.
Alternatif yang ada
untuk mengurangkan jadual yang terlampau padat dan melimpah-limpah seperti ini
adalah penghapusan tugasan-tugasan tertentu, delegasi dan bekerjasama.
Pertama, lihat semula senarai kerja untuk dibuat dan
buang sebanyak mungkin tugasan-tugasan. Buang semuanya yang tidak benar-benar
penting. Ini sebenarnya tidak susah, tetapi ramai orang tidak melakukannya
dengan baik. Ramai yang membuang perkara-perkara seperti bersenam dan bermain
tetapi pada masa yang sama mereka memberi banyak masa untuk menonton TV, walaupun
bersenam menyegarkan mereka dan menonton TV mengeringkan tenaga mereka.
Apabila korang
membuang tugasan-tugasan tertentu, korang perlu berlaku jujur dengan membuang
yang paling tidak berharga atau tidak bermakna terlebih dahulu, dan kekalkan
yang memberi korang nilai yang nyata dan berharga.
Kedua, lakukan delegasi iaitu perturunkan atau serahkan atau bahagikan
tugas-tugas kepada mereka yang lain sebanyak mungkin. Minta lebih bantuan jika korang
memerlukannya.
Dan ketiga, bekerjasama dan berbincang dengan mereka yang lain untuk
membebaskan lagi masa korang untuk apa yang benar-benar penting. Jika korang
mempunyai kerja yang terlampau melimpah-limpah banyaknya daripada apa yang korang
rasa boleh terima, terserahlah kepada korang untuk memutuskan sama ada ianya
berbaloi untuk terus berada dalam keadaan tersebut.
Aku secara peribadinya
tidak bertolak ansur dengan kerja yang terus menerus memaksa aku bekerja
berlebihan sehingga aku rasa melampau, ianya sudah menjadi tidak produktif untuk
kedua-dua majikan dan pekerja.
Korang perlu tahu dan
sedar bahawa mereka yang berprestasi tinggi dalam sebarang bidang mengambil
banyak masa bercuti dan masa bekerja mereka lebih pendek dari mereka yang kaki
kerja. Pekerja prestasi tinggi ini menyiapkan lebih tugasan dalam masa yang
lebih singkat dengan mengekalkan diri mereka segar, tenang dan kreatif.
Dengan meletakkan masa
bekerja korang sebagai satu sumber yang terhad berbanding sebagai hantu yang
sentiasa mengejar dan mengacau korang dalam setiap ruang hidup korang, korang
akan jadi lebih seimbang, fokus dan efektif.
Daripada kajian-kajian
yang telah dilakukan, telah terbukti jumlah masa bekerja optima bagi kebanyakan
orang ialah 40 hingga 45 jam seminggu. Bekerja lebih dari masa ini sebenarnya
mempunyai kesan buruk terhadap produktiviti dan motivasi dan menyebabkan kurang
kerja sebenar yang disiapkan. Ini amat benar terutamanya bagi kerja-kerja alaf
teknologi maklumat dan memerlukan kreativiti.
Korang cubalah konsep
ini untuk diri korang, untuk mengetahui sama ada ianya berkesan atau tidak.
Jangan terima sahaja bulat-bulat apa yang ditulis. Terokailahnya sendiri.
- Punca #3 : Rasa Malas
Kerap kali kita
bertangguh kerana kita merasakan kita terlalu penat secara emosinya atau
fizikalnya untuk membuat sesuatu kerja. Apabila kita terjatuh ke dalam keadaan
ini, ianya senang untuk kita terus begini kerana tiadanya lonjakan atau
inertia.
Mengikut ilmu fizik,
inertia adalah sifat satu jisim untuk mengekalkan gerakannya, jika objek itu
bergerak ia akan terus bergerak dan jika ia pegun, ia akan terus mahu
mengekalkan kedudukannya. Apabila korang rasa malas, tugas yang mudah pun
seakan menjadi kerja yang berat kerana tenaga korang terlalu sedikit berbanding
dengan tenaga yang diperlukan oleh tugas itu.
Jika korang
menyalahkan tugas itu kerana ia terlalu payah atau sukar, korang akan
bertangguh untuk menyimpan tenaga korang.
Akan tetapi lebih lama
korang berbuat begini, lebih lemah jadi kemahuan korang, dan tabiat bertangguh korang
mungkin mula menjadikan diri korang menuju ke arah kemurungan.
Berasa lemah dan tidak
bersemangat tidak sepatutnya menjadi kebiasaan diri korang, jadi adalah penting
untuk menghentikan corak atau pola ini sebaik sahaja korang menyedarinya.
Penyelesaiannya mudah: bangun dan gerakkan tubuh korang.
Bersenam membantu meningkatkan tahap tenaga korang. Apabila tenaga korang
tinggi, tugas-tugas tampak lebih mudah, dan korang menjadi kurang menolak untuk
melakukannya. Seorang yang cergas boleh mengendalikan lebih aktiviti daripada
mereka yang tidak cergas, walaupun tahap kesukaran tugas tersebut adalah sama.
Melalui percubaan, korang
akan dapati apabila korang makan dan bersenam dengan baik, korang rasa lebih
betenaga sepanjang hari. Korang jarang bertangguh kerana rasa malas kerana korang
bertenaga dan mempunyai kejelasan mental untuk berhadapan dengan apa sahaja
yang datang pada korang. Tugas-tugas rasa lebih mudah untuk disiapkan
berbanding dengan semasa tabiat pemakanan dan senaman korang tidak baik.
Tugas-tugasnya sama sahaja, tetapi korang yang jadi lebih kuat.
Kesan lain yang
mungkin korang rasa menakjubkan ialah tidur korang jadi tidak banyak. Enam atau
tujuh jam tidur sudah buat korang tidak mampu tidur lagi kerana ia sudah cukup.
Korang pun rasa lebih mudah untuk tidur. Itulah yang aku rasa. Sekadar
berkongsi pengalaman sahaja. Korang bersenamlah, memang seronok dan
menyegarkan. Tenaga pun bertambah, dan korang jadi lebih rajin.
- Punca #4 : Kurang Motivasi
Kita semua pernah rasa
malas (malas sekejap, bukan malas seorang yang pemalas) kadang-kadang, tetapi
jika korang rasa amat kurang bersemangat dan tidak boleh melakukan apa-apa,
maka mungkin inilah masa untuk korang melepaskan corak berfikir yang tidak
matang, menerima kehidupan sebagai seorang dewasa yang matang, dan untuk
meneroka matlamat hidup korang yang sebenar.
Selagi korang tidak
menemui tujuan hidup korang yang memberikan inspirasi, korang tidak akan
mencapai potensi diri korang yang sebenar, dan motivasi dan semangat korang
akan sentiasa lemah.
Sebagai contohnya
seorang doktor atau jururawat, jika beliau memang gemar membantu mereka yang
sakit mendapat hidup yang lebih baik, segala kepenatan dan kekangan masa yang
beliau hadapi tidak akan melemahkan mereka, sebaliknya mereka akan jadi begitu
menikmati kerja itu, kerana ianya memberi mereka kepuasan dan inspirasi buat
mereka.
Selain ganjaran
berbentuk kebendaan, mereka rasa puas memberi khidmat kepada mereka yang
memerlukan dan rasa diri mereka berharga. Begitulah pun dengan ahli bomba,
polis, guru, tentera dan apa saja kerja. Korangi suatu kerja itu memberi
inspirasi dan memenuhi matlamat hidup, peluangnya korang akan terus memajukan
diri dalam pekerjaan itu.
Tumpukan kerja korang
terhadap apa yang memberi korang matlamat, dan korang akan menjauhkan diri korang
dari tabiat suka bertangguh. Korang akan rasa lebih bersemangat dan tidak sabar
untuk terus melakukan kerja korang. Mencari matlamat korang adalah cara yang
sangat berkuasa untuk mengalahkan tabiat suka bertangguh kerana korang tidak
akan bertangguh untuk melakukan perkara yang korang suka lakukan.
Jika korang bertangguh
kerana tiada motivasi langsung, ianya isyarat besar yang korang mungkin telah
memilih jalan yang salah. Carilah matlamat sebenar diri korang, perkara yang korang
suka, yang korang akan terus buat dan buat tanpa jemu.
- Punca #5 : Kurang Disiplin
Walau ketika semangat korang
sedang tinggi, korang mungkin masih berdepan dengan tugas yang korang tidak
mahu lakukan. Dalam situasi ini disiplin diri bertindak sebagai sistem sokongan
hidup motivasi. Apabila korang rasa bersemangat, korang tidak memerlukan sangat
disiplin, tetapi disiplin diri menjadi berguna apabila korang perlu menyiapkan
sesuatu tetapi tidak mahu atau tidak suka kerja tersebut. Jika disiplin diri korang
lemah, sebaliknya, menangguhkan kerja itu menjadi sesuatu yang sukar untuk
ditolak.
Korang perlu
meningkatkan disiplin diri korang. Korang perlu ada peraturan yang perlu korang
ikuti agar diri korang sentiasa berdisiplin dalam menjalankan tugas atau
menbuat apa saja kerja.
Korang perlu ada
kemahuan yang tinggi. Sebagaimana seorang atlit yang ingin menjadi juara, atlet
tersebut akan terus berlatih hari demi hari membina kekuatan, walaupun
keletihan dan rasa malas, atlet tetap terus mengikut peraturan dan disiplin
diri untuk terus bertahan untuk membawa dirinya ke satu tahap yang lebih
tinggi.
Membina disiplin diri
memerlukan latihan. Pengulangan dan pemahaman tentang peri pentingnya tugas
tersebut terhadap diri dan orang lain akan membantu korang membina disiplin
diri.
- Punca #6 : Tabiat Pengurusan Masa Yang Tidak Baik
Pernahkah korang
terasa ketinggalan kerana korang selalu terlajak tidur, kerana korang begitu
tidak terurus, atau kerana tugas-tugas tertentu yang tidak terlaksana dan
terbiar begitu sahaja? Tabiat-tabiat buruk seperti ini biasanya akan menjurus
ke arah sikap bertangguh, biasanya tanpa sengaja.
Penyelesaiannya dalam
kes ini ialah untuk mengenalpasti tabiat yang menjejaskan korang dan menggantikannya
dengan satu tabiat baru. Contohnya, jika korang bermasalah selalu terlajak
tidur, sahutlah cabaran untuk menjadi orang yang bangun awal.
Untuk menyahkan tabiat
lama korang dan memasukkan yang baru, korang perlukan lakukan tabiat baru
menggantikan tabiat lama itu selama sebulan. Pakar menyarankan melakukannya
selama 40 hari untuk menjadikannya satu tabiat yang melekat dalam diri.
Untuk tugas yang sudah lama korang tangguhkan
(atas pelbagai sebab, contohnya sukar, atau korang tidak suka), korang
dicadangkan gunakan kaedah kotak masa
sebagai permulaan.
Begini caranya:
Pertama, pilih
sebahagian kecil dari tugas tersebut yang boleh korang kerjakan untuk hanya 30
minit. Kemudian pilih satu ganjaran yang korang akan berikan pada diri korang
sejurus sahaja selepas itu. Ganjaran tersebut adalah dijamin dan diberi jika korang
lakukannya hanya selama 30 minit; dan ia tidak bergantung kepada setakat mana
hasil atau pencapaian kerja itu.
Contoh yang korang
boleh beri sebagai ganjaran buat diri korang ialah menonton rancangan TV kegemaran
korang, menonton wayang, makan makanan kegemaran, keluar bersama rakan,
bersiar-siar, atau apa sahaja yang korang rasa menyeronokkan.
Oleh kerana jumlah
masa yang korang gunakan untuk bekerja bagi tugasan itu adalah begitu singkat,
tumpuan korang akan beralih kepada mahukan ganjaran yang ternanti berbanding
dengan kesukaran tugas tersebut. Tidak kira betapa tidak menyeronokkan kerja
itu, hampir tiada yang tidak boleh korang tempuhi untuk hanya tempoh 30 minit
jika korang ada ganjaran yang cukup besar menanti korang.
Jika korang masukkan
tugas korang dalam kotak masa, korang akan dapati sesuatu yang amat menarik
berlaku. Korang mungkin mendapati bahawa korang boleh terus bekerja dengan
lebih lama dari setengah jam. Korang akan jadi begitu terlibat dan tertumpu
dengan suatu tugasan itu, walaupun sukar, sehinggakan korang mahu terus
mengerjakannya. Tanpa korang sedari, korang sudah melakukannya sejam atau
lebih.
Kepastian ganjaran korang
masih ada menanti korang dan korang tahu korang boleh menikmatinya bila-bila
sahaja korang bersedia berhenti melakukannya. Apabila korang mula bertindak,
tumpuan korang beralih daripada risau tentang kesukaran tugasan itu kepada
menyudahkan cebisan dari tugasan yang korang ambil tadi, yang kini mendapat
tumpuan penuh korang.
Apabila korang sudah
membuat keputusan mahu berhenti bekerja, dapatkan dan nikmatilah ganjaran korang.
Kemudian jadualkan lagi tempoh 30 minit untuk mengerjakan tugas tersebut dengan
satu lagi ganjaran.
Ini akan membantu korang
menghubungkan lebih dan lebih lagi keseronokan dengan tugasan itu, dengan
mengetahui bahawa korang akan sentiasa mendapat segera ganjaran untuk usaha korang.
Bekerja untuk ganjaran
yang jauh jangka masanya dan tidak pasti tidak memberi semangat sebagai mana
ganjaran jangka pendek. Dengan memberi ganjaran kepada diri korang hanya untuk
memberi masa untuk mengerjakannya, berbanding kerana sebarang pencapaian
khusus, korang akan berasa teruja untuk kembali mengerjakan tugas korang itu
lagi dan lagi, sehingga akhirnya korang menyudahkannya.
- Punca #7 : Kurang Kemahiran
Jika korang kurang
kemahiran untuk menyiapkan suatu tugas pada tahap kualiti tertentu, korang
mungkin bertangguh untuk mengelakkan diri dari mengalami kegagalan. Korang ada
tiga pilihan yang mungkin untuk mengatasi masalah ini: belajar, membuat
delegasi, atau hapuskan tugas tersebut.
Pertama, korang boleh mendapatkan tahap kemahiran yang diperlukan
dengan latihan. Hanya kerana korang tidak boleh buat sesuatu hari tidak
bermakna korang tidak akan mampu melakukannya. Suatu hari nanti korang mungkin
malah menguasai kemahiran tersebut.
Contohnya dalam pembinaan
laman web. Korang mungkin tidak tahu apa-apa tentang bahasa HTML, php,
javascript dan sebagainya. Tetapi melalui eksperimentasi, lama kelamaan korang
akan memahaminya dan mungkin menguasainya. Lama kelamaan korang sudah mampu
membina laman web yang berfungsi dengan baik.
Teruslah belajar dan
tingkatkan kemahiran. Jika korang tidak boleh melakukan sesuatu, jangan
mengeluh tentangnya. Ajar diri korang untuk mendapatkan kemahiran-kemahiran itu
sehinggalah korang menjadi cekap.
Pilihan kedua yang ada ialah untuk menurunkan atau
menyerahkan tugas-tugas yang korang kurang mahir. Terdapat terlalu banyak
kemahiran-kemahiran yang menarik hari ini untuk korang kuasai, jadi hendak atau
tidak korang mestilah bergantung kepada bantuan orang lain.
Mungkin korang tidak
menyedarinya, tetapi korang sudahpun menguasai konsep penyerahan tugas ini. Ada
tidak korang tanam sendiri semua makanan korang? Ada tidak korang menjahit
sendiri pakaian korang? Ada korang bina rumah korang sendiri?
Jawapannya tidak, kita
memang bergantung kepada orang lain untuk keterusan hidup kita. Jika korang
mahu suatu hasil tetapi tidak mahu mendapatkan sesuatu kemahiran (mungkin
kerana korang terlalu sibuk dan tidak cukup masa), korang boleh mengambil orang
untuk membantu korang.
Contohnya jika korang
tidak mahu menghabiskan masa cuba memahami perincian dalam borang cukai
pendapatan korang atau syarikat korang, korang boleh dapatkan khidmat seorang
akauntan. Ini mengosongkan masa korang dan boleh korang gunakannya untuk
perkara lain.
Ketiganya, korang mendapat kesimpulan bahawa suatu hasil tidaklah diperlukan
sangat sehinggakan korang terpaksa belajar suatu kemahiran atau membuat
delegasi tugas tersebut. Dalam hal ini pilihan yang bijak adalah menghapuskan
sahaja tugas itu. Adakalanya bertangguh itu adalah suatu petkorang bahawa suatu
tugasan itu tidak diperlukan pun.
Sebagai contoh,
seorang pelajar memang banyak tugasan dan tutorial yang perlu disiapkan.
Adakala tutorial dan tugasan ini penting dan adakalanya ianya tidaklah begitu
penting. Korang boleh bezakannya semasa pensyarah korang menyuruh korang
membuatnya. Sekiranya beliau menyatakan ia akan dimasukkan ke dalam markah
akhir korang, maka korang mesti siapkannya.
Korangi beliau kata ia
menjadi pembantu meningkatkan markah korang, mungkin korang boleh tidak membuat
tugasan tersebut, korangi korang terlalu sibuk dengan tugasan yang lebih
penting. Ini seakan menjadi satu kesibukan yang tidak perlu. Jika kesannya pada
PNG korang tidak terlalu besar, korang tidak buat pun tutorial atau kertas
kerja tersebut. Tiada siapa pun yang peduli yang korang dapat A- dari A kerana
satu kertas kerja yang korang tidak buat.
Jika bakal majikan cukup
endah untuk bertanya pun, korang boleh gunakan keadaan ini untuk menunjukkan
bahawa korang boleh memberi keutamaan. Tetapi jika korang tidak buat kerana korang
malas, dan mahu berpoya-poya, korang sendirilah yang tanggung akibatnya.
Gambar creadit to : http://nizamahamad.com/