Tuesday 17 June 2014

HUTANG BAIK VS HUTANG JAHAT



 "Bang promosi hari ini je bang, kereta keluaran terbaru, RM199 je sebulan!"  

Antara ayat 'penggoda iman' yang selalu menggugah pendirian kita dalam mengatur kewangan hidup kita. Kadang-kadang otak kanan dan otak kiri kita selalu bertelagah dan bercanggah pendapat bila sampai situasi untuk membuat keputusan ketika menghadapi situasi di atas.

Otak kiri         : Murah tu RM199 sebulan, dapat kereta sebijik boleh eksen satu kampung
Otak kanan   : Eh tak boleh, duit gaji aku sebulan tolak rumah, bil api, air, barang dapur semua belanja tinggal RM250 je. Itu pun nak buat simpanan
Otak kiri      : Ala kan ada baki lagi RM51. Boleh simpan lagi apa. Baru bergaya ada kereta baru beb. Baru awek pun pandang.
Otak kanan    : Macam best je ada kereta...

Tewas sudah...

Dah tak pasal-pasal kena tanggung belanja tambahan RM199 sebulan, Daripada boleh buat simpanan RM250 sebulan dah kurang jadi RM51 sebulan. Tu belum masuk cerita bab maintenance lagi. Minyak, tol, road tax, insuran, servis minyak hitam, oil filter, tayar bla bla bla....... Banyakkan? Abis la duit RM51 yang pada asalnya di"niat"kan untuk disimpan tadi.

HUTANG JAHAT



Nampak tak betapa banyaknya wang kita yang bakal kita belanjakan semata-mata terpedaya dek tawaran yang kita jangka seperti berbaloi itu. Bukan duit makin bertambah tapi makin banyak yang keluar. Bak kata Azizi Ali, poket hanya jadi tempat persinggahan sementara duit sahaja. Ini antara sebab kenapa kebanyakan dari kita sering kehabisan duit sebelum sempat tiba tengah bulan. Hutang yang menjadi tanggungan kita ini di namakan HUTANG JAHAT.  

Apa maksud HUTANG JAHAT?
"HUTANG JAHAT - tanggungan hutang yang perlu kita bayar demi sesuatu barang atau benda yang tidak mempunyai nilai pulangan, mempunyai susut nilai"
Hutang sebegini akan terjadi apabila kita membeli liabiliti.


HUTANG BAIK 

Abis tu tak boleh hutang langsung ke? Boleh. Kenal pasti HUTANG BAIK. Apa maksud HUTANG BAIK ni?
"HUTANG BAIK- tanggungan hutang yang memberikan kita pulangan / duit masuk dan meningkatkan aliran tunai masuk"
Hutang sebegini terjadi hanya apabila kita membeli aset

Contoh kita beli sebuah rumah (aset) hari ini RM100,000. Jadi deposit RM10,000 dan kita buat hutang RM90,000 dengan bayaran bulanan RM700. Lalu kita sewakan rumah tersebut kat orang lain dengan harga RM1,000. Jadi kita akan dapat lebihan sebanyak RM300. Jadi bertambahlah aliran tunai masuk kita pada bulan itu sebanyak RM300. Mungkin lepas 5 tahun lepas beli rumah tu kita nak jual. Masa tu nilai rumah naik RM250,000 katakan. Secara kasar kita untung RM 150,000 + 18,000 (lebihan RM300 setiap bulan tadi) = RM 168,000. Untung 168%! - Ini namanya kita berhutang dengan HUTANG BAIK.

So, sekarang ingat, HUTANG BAIK adalah bila kita membeli aset bukannya liabiliti. InsyaAllah aku akan go futher on aset and liabiliti dalam post akan datang.

Wallahua'lam

Semoga bermanfaat

P/S - Orang kaya jadi semakin kaya sebab mereka membeli aset, orang miskin dan pertengahan makin miskin sebab mereka membeli liabiliti.


SHUKRI SAHARI
BANDAR BARU NILAI
18.06.2014

6 comments:

  1. Salam. terima kasih. Semoga bermanfaat :)

    ReplyDelete
  2. salam. terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah moga kita dapat kebaikannya dengan saling menyampaikan pada yang lain. Jangan lupa share pada kawan-kawan yang lain juga... :)

      Delete
  3. perkongsian yang sangat bagus..berkali-kali saya baca. terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah moga kita dapat kebaikannya dengan saling menyampaikan pada yang lain. Jangan lupa share pada kawan-kawan yang lain juga... :)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...