Wednesday 1 October 2014

Rahsia orang kaya makin kaya

Minyak petrol RON 95 naik lagi awal bulan Oktober lalu. Satu berita yang kurang menyenangkan. Betul?



Kenaikan ini juga menandakan kos sara hidup akan ditambah beban lagi. Mesti ramai yang mengeluh. Pagi-pagi tadi lagi aku menerima 'salam 20 sen' dari housemate aku. 

Sabo jela.

SALAH SIAPA?
Bagi pendapat aku la, buang masa je kita meletakkan kesalahan pada orang lain. (Paham-paham sendiri la) Sedar tidak, kita memang tak mampu mengawal kewangan dunia. Tapi kita mampu untuk kawal kewangan diri kita sendiri.

Kita ada 2 pilihan sekarang :

1. Tingkatkan pendapatan
2. Jimatkan belanjaan

Banyak orang akan pilih jalan ke-2. TETAPI bukan senang nak jimat sedangkan kita dah sangat jimat sekarang dah!

Betul?

APA PERLU KITA BUAT?
Buat tindakan segera. Tambahkan pendapatan! Fikirkan macam mana kita boleh menambahkan pendapatan instead of hanya menunggu gaji hujung bulan.

Azizi Ali, mentor kewangan ada pesan cara nak hidup dalam tahap kewangan yang selesa dan hidup lebih bahagia. Antaranya:-

1 - Menyimpan
Tanya diri kita berapa banyak simpanan kita ada sekarang? Irfan Khairi ada pesan kalau nak tahu tahap 'kesihatan' kewangan kita, tengok berapa lama kita mampu hidup dengan wang simpanan yang kita ada sekarang jika kita tidak lagi bekerja? Paras selamat adalah selama ENAM bulan (logiknya kita boleh dapatkan kerja lain atau memulakan bisnes yang agak stabil dalam tempoh 6 bulan)

Pesoalannya, cukup ke simpanan kita sebanyak itu sekarang?

Soalan cepu emas : Duit habis bayar hutang je mana cukup nak simpan duit. 

Irfan khairi berpesan:
Peruntukkan at least 10% dari setiap pendapatan. TOLAK DULU 10% dari setiap pendapatan sebelum mula belanjakan duit itu. TOLAK DULU baru belanja.

Permulaan memang susah, kalau tak dapat juga saya cadangkan cuba 2% pun boleh. Asalkan mula menyimpan.


2 -Kembangkan
Azizi Ali menambah lagi, bila dah ada sejumlah wang simpanan yang tak digunakan lagi, sebahagian darinya boleh kita kembangkan supaya jadi lagi banyak. Ada dua cara utama:


i-Perniagaan
Perniagaan yang terbaik adalah perniagaan yang dimulakan dengan 'book starp'. Azizi Ali, Irfan Khairi, Dr. Azizan Osman, Faisal Abdullah dan ramai lagi berkata tentang hal ini. Mulakan berniaga dengan tanpa modal / modal yang minimum.

Antara yang paling penting untuk mulakan perniagaan bukanlah modal wang. Dr. Azizan Osman pesan ada LIMA tunjang penting. Mentor, Elmu, Strategi/Sistem, Tindakan, Impian (M.E.S.T.I).

ii - Pelaburan
Pelaburan ada banyak 'gila' jenis pelaburan. Pelaburan yang terbaik di dunia sekarang ini bukanlah pelaburan saham atau hartanah!

Pelaburan yang terbaik adalah pelaburan dalam ILMU.

Sudah cukupkah ilmu anda untuk mengembangkan lagi duit yang sedia ada sekarang dan berubah menjadikan hidup lebih baik?


SHUKRI SAHARI
BANDAR BARU NILAI
4 MUHARAM 1436H
28.10.2014


Artikel yang berkaitan
Bersama Dr. Azizan Osman
Korang Kompem Gagal!
3 Strategi Elak Simpanan Bocor
Pokai Di Tengah Bulan?
Hutang Baik vs Hutang Jahat


P/s - Ada cara nak jimat lagi ke?? Jom jimat bil elektrik kita! Nak tahu cara jimat eletrik ini? Dapatkan di sini: http://www.richtechplt.com/hop.php?ref=shukri 

Dont worry,  download percuma je. Harap ebook ini dapat membantu dalam soal jimat eletrik rumah anda.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...